Innenriks

Betaler 15.000 for «jukselappen»

SPIONKAMERA: Fasiten og hjelp til førerprøven selges for mellom 3.000 og 15.000 kroner. Metode: Spionkamera som fotograferer teoriprøven og sender til mottaker i bil utenfor.

I juli i år oppdaget politiet tilfeldigvis to personer som satt i en bil på utsiden av Biltilsynet på Risløkka i Oslo og åpenbart kommuniserte med en person som var innenfor for å ta teoriprøven. De to hadde rigget opp «kandidaten» med et knappenålsstort spionkamera på skjorta og en trådløs «bluetooth» inni øret.

Kameraet gjorde at de to i bilen så nøyaktig det samme skjermbildet som han som skulle ta førerprøven. Med øreklokker som skjulte bluetoothen - eller blåtanna - fikk han formidlet alle de riktige svaralternativene fra hjelperne i bilen utenfor.

- Jeg kan bekrefte at denne saken er under etterforskning. Vi tror ikke dette har vært en unik sak, men akkurat da var vi der da det skjedde, sier etterforskningsleder Harald Bøhler i seksjon for organisert kriminalitet i Oslo politidistrikt.

Uvisst omfang

Etter hva Dagsavisen erfarer, er det ikke første gangen den siktede mannen har rigget teknisk opptaks- og sendeutstyr på personer som trenger hjelp til å ta teoriprøven og er villige til å betale penger for å bestå. Spesielt for personer med dårlige norskkunnskaper, regnes teoridelen av førerprøven for å være svært vanskelig å bestå, med innviklet språk, vanskelige nyanser og lurespørsmål. Førerkortet er samtidig en enkel inngangsbillett til alle yrker i det norske arbeidsmarkedet som handler om transport.

Prisen for hjelp til å bestå førerprøven ligger på mellom 6.000 og 10.000 kroner, men også helt opp til 15.000 kroner, avhengig av betalingsevne. Verken politiet eller trafikkstasjonene har klart å finne ut hvordan denne tjenesten markedsføres. I tillegg til Risløkka har trafikkstasjonene på Lillestrøm og Hafslund i Sarpsborg oppdaget juks.

12 juksemakere til

Før kandidatene får gå inn i testrommet, må de gi fra seg mobiltelefoner og vesker. Det stanser ikke forsøk på å smugle hjelpemidler inn.

- Vi har avdekket juks tidligere også, men denne spesielle saken fikk oss til å gjennomgå rutiner og regelverk på nytt. Fra august har vi avdekket 12 lignende saker. Fem av tilfellene har vært så teknisk avanserte at vi har politianmeldt dem. Men hvor mange som kan ha jukset på samme måte før august, vet vi ikke, sier seksjonssjef Erik André Foss ved Trafikkstasjonen på Risløkka.

Misbrukte lydstøtte-tilbud

Ett av tilbudene trafikkstasjonene tilbyr, er lydstøtte, tolk og mulighet til å ta prøven på engelsk. Det arbeides med å oversette teoriprøven til flere språk, blant annet arabisk. Lydstøtte - i form av at alle spørsmålene leses opp muntlig - kan være til hjelp for dyslektikere og andre som har problemer med leseforståelsen.

- Etter at vi oppdaget forsøkene på juks, byttet vi ut de store øreklokkene våre med små ørepropper. Det førte umiddelbart til at etterspørselen etter lydstøtte nesten ble borte, sier Foss - og tolker det dit at det er umulig å skjule en trådløs «blåtann» under en liten ørerpropp.

For å hindre juks, overvåkes teorirommet med overvåkingskameraer som tar opp lyd og bilde. Det er også betjening kloss inntil.

- Likevel er knapphullsstore spionkameraer og små radiosendere veldig vanskelige for oss å oppdage. Det er heller ikke straffbart å jukse på prøven, det regnes bare som «ikke bestått» - og betyr bare at kandidaten må la det gå 14 dager mellom neste gang han melder seg opp til teoriprøven.

Derimot kan kjøp, salg og distribusjon av teoriprøver regnes som organisert kriminalitet.

- Dette er straffbart, og vi anmelder det når vi mistenker at det er organisert utenfra, sier Foss.

Teoriprøvene tas digitalt, og trafikkstasjoner som har vært utsatt for juks, har fått inntrykk av at hensikten med å fotografere prøvene ikke bare er å bestå, men å skaffe seg et fullstendig prøvesett som så selges - med ferdig utfylt fasit. I dag er det cirka 20 prøvesett med vilkårlige spørsmål.

Mobil på leggen

- Vi har avdekket mange kreative og kompliserte juksemetoder, fra jukselapper som er brodert inn i mansjettkragen til bluetooth i øret og mobiltelefoner som er teipet fast på leggen. De nye bluetoothene er så små at de kan være vanskelige å se. Vi har også avdekket personer som legitimerer seg med andres identitetskort ved teoriprøven og selve førerprøven. Dette er vi veldig bevisste på, og vi sjekker all identifikasjon grundig. Er disse personene veldig like, har vi en utfordring. Det er ikke straffbart å jukse på en prøve, men det er straffbart å forfalske identitet. Oppdager vi at teorikandidatene har vanskelig med å gjøre seg forstått, er vi ekstra årvåkne, sier Foss.

Veien til førerkort

Førerprøven omfatter i de fleste klasser både teoretisk og praktisk prøve. Du må bestå teoriprøven før du kan ta den praktiske.

Teoriprøven gjennomfører du på en trafikkstasjon. De fleste trafikkstasjoner har «drop in-timer», så du trenger ikke å bestille time. Søknaden din må være godkjent, og du må ha med akseptabel legitimasjon som pass eller bankkort med personnummer.

Den praktiske prøven kan du bestille gjennom en trafikkskole eller ved å ta direkte kontakt med trafikkstasjonen der du ønsker å kjøre opp.

Mer fra Dagsavisen