Navn i nyhetene

Toget gått for Åsland

Elisabeth Enger er jernbanedirektør og ledet et utvalg som i forrige uke la Strategirapporten Nasjonal transportplan 2018–2027 fram for samferdselsministeren.

Hvorfor foreslo ditt utvalg dyrere buss- og togbilletter i rushtiden?

– Vi i utvalget sier i rapporten at dette er et av mange tiltak som bør vurderes når vi skal sørge for at all vekst i persontrafikken i de største byene skal tas med gåing, sykling og kollektivtrafikk. Det viktigste vi kan gjøre er å bygge ut veldig mange tiltak, som for eksempel å legge til rette for egne busstraseer og nye baneløsninger. Det vil koste mye å legge til rette for den kapasiteten som skal til hvis du skal få fraktet alle mennesker innenfor en kort periode. Hvis man klarer å gjøre den perioden litt lengre og spre trafikken utover dagen, kan det virke positivt inn. Og det kan ulike billettpriser bidra til. Vi snakker ikke om et konkret forslag akkurat nå, men innspill. Det viktigste budskapet er at det må bygges flere sykkelveier og øke kapasiteten på kollektivtrafikken.

– Det har vært en stor debatt de siste ukene om Åsland stasjon i forbindelse med bygging av Follobanen. Hva mener dere i Jernbaneverket?

– Det som kjennetegner jernbaneprosjektene i Norge, er at planleggingsperioden går over en veldig lang tid. Underveis blir det tatt noen viktige avgjørelser. Slik har også planleggingen av Follobanen vært, og avgjørelsen ble tatt for flere år siden. Nå skal vi i gang med byggingen. Målet for strekningen var at den skulle ha god kapasitet og skape en rask forbindelse mellom Oslo og Ski. Mange er opptatt av å få bygd ut denne banen som skal stå ferdig i 2021. Det er derfor feil tidspunkt i prosessen å ta opp byggingen av en ekstra stasjon nå.

Hvilket prosjekt mener du er viktigst å få ferdig i løpet av ti år?

– Nå er vi veldig opptatt av å få ferdig første del av intercityutbyggingen. Vi skal være ferdig med strekningene fra Oslo til Hamar, Fredrikstad og Tønsberg i 2024. Utbyggingen til Lillehammer, Halden og Skien skal være planlagt. Vi er også opptatt av Oslo, og jobber nå med en utredning om kapasiteten i Oslo-navet som skal legges fram i mai. Og da må vi få tatt noen viktige valg for kollektivløsningen i og rundt Oslo. Det er en utfordrende og spennende tid, og veldig lenge siden det har skjedd så mye innenfor jernbanesektoren.

Hvilken bok har betydd mest for deg?

– Jeg ble veldig tidlig opptatt av å lese, og fikk en positiv start på lesekarrieren gjennom de første lesebøkene vi fikk på skolen.

Hva gjør deg lykkelig?

– Gode opplevelser sammen med familie og venner. Og gode naturopplevelser, gjerne i kombinasjon. Jeg gikk en del av pilegrimsleden ved Santiago de Compostela i fjor. Den var flott.

Hva er du villig til å gå i demonstrasjonstog for?

– Det måtte være tiltak for et bedre klima. Men demonstrasjonstog er ikke helt min form. Jeg er så heldig at jeg kan bidra til å jobbe for et bedre klima gjennom den jobben jeg har.

Hvem ville du helst stått fast i heisen med?

– Siv Jensen. Da ville jeg benyttet anledningen til å snakke med henne om å bevilge mer penger til kollektivtrafikken.

Mer fra Dagsavisen