Nyheter

Vil dele ut til bildelere

Flere hundre offentlige parkeringsplasser i Oslo kan bli forbeholdt bildelingsbiler, varsler samferdselsbyråd Guri Melby (V).

Dette kan skje så fort et nytt felles parkeringsregelverk foreligger fra Samferdselsdepartementet. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) har nemlig varslet at han der vil sikre kommunene «muligheten for å innføre reserverte plasser for bildelingsordninger».

- Jeg kan love at vi skal stå klare med en plan for dette, den dagen departementet kommer med endringene i parkeringsregelverket, sier Melby.

 

Bredt ønske

Ønsket om å legge til rette for mer bildeling i Oslo, er ikke Venstre alene om. I fjor høst foreslo Ap at hovedstaden måtte få flere oppstillingsplasser for bildelingsbiler. Det endte med et enstemmig vedtak i Samferdsels- og miljøkomiteen, hvor byrådet ble bedt om å utarbeide en bildelingsstrategi.

- Én bildelingsbil erstatter mellom 4,5 og 14 privatbiler. Hvis bildeling blir mer vanlig, vil vi dermed kunne redusere biltrafikken, argumenterte Aps Abdullah Alsabeehg overfor Dagsavisen i november i fjor.

Senere har også Høyre tatt til orde for mer bildeling.

- Vi vil legge til rette for at flere innbyggere ikke skal trenge å eie egen bil, uttalte Maren Malthe-Sørenssen i byutviklingskomiteen til Dagsavisen i januar i år.

Men alle gode intensjoner til tross, Oslo er avhengig av å få med seg staten på dette, fordi «et særskilt offentlig skilt for å reservere parkeringsplasser til bildelingsordninger, finnes ikke i dag».

Dette skriver samferdselsministeren i et brev til Stortingets transport- og kommunikasjonskomité.

«Eventuell innføring av en slik ordning vil derfor (…) kreve endring også i regelverket knyttet til skilting av parkeringsplasser», heter det videre i brevet.

Brevet er svar på et forslag fire stortingsrepresentanter fra Venstre fremmet i oktober, om muligheten for reserverte parkeringsplasser.

 

Les også: Vil bli best i verden på bildeling

Les også: Vil dele ut gratis p-
plasser til bildelere

 

- Delegenerasjonen

Bildeling «er ett av flere tiltak som kan oppfylle målet om at all trafikkøkning i byene skal skje med kollektivtrafikk, sykkel og gange», påpekes det i forslaget.

2. desember skal saken behandles av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité. Venstre forventer et flertall for forslaget sitt.

- Bildelingsordningene i Oslo har allerede nær 10.000 brukere, men hvis dette skal spre seg enda mer, må de ha hjelp fra kommunen. Reserverte parkeringsplasser er det viktigste vi kan bidra med, sier Melby.

Bilkollektivet har tidligere anslått at det er behov for 1.000 parkeringsplasser for bildelingsbiler i Oslo. Det er for beskjedent, mener Trygve Simonsen, administrerende direktør i Hertz.

- Det kan fort bli behov for 2.000 reserverte parkeringsplasser, mener han.

I dag må Hertz leie kostbare private parkeringsplasser til sine bildelingsbiler, noe som fører til at bildelingsordningen «ikke er god økonomi» for selskapet.

- Hvorfor satser dere likevel på bil­deling?

- Jeg er rundt 50 og min generasjon har vært opptatt av å eie ting. Nå kommer delegenerasjonen, de som ikke ser poenget med å eie egen bil når de bor i urbane strøk, svarer Simonsen.

Mer fra Dagsavisen